L'Antoinette
"Cerf - Volant Sportif et Scientifique"
#
71
11-05-2006
(Fig.
1)
Uit
de catalogus van 1908:
Sportieve en Wetenschappelijke
Vlieger
DEMONTABEL
Model geregistreerd (in
Frankrijk en buitenland)
De perfecte illusie van een
vliegtuig. Een ratel aangedreven door een propeller aan de
voorkant van de vlieger imiteert perfect het geluid van de
vliegtuigmotor.
Surfend op internet
vond ik ooit een kleine catalogus met de afbeelding van deze
vlieger. Op de illustraties uit de catalogus ziet de vlieger er
fantastisch uit. En volgens de beschrijving zou de vlieger de
perfecte illusie van een vliegtuig moeten
zijn.
Hoewel het duidelijk was dat het geen vlieger met
fantastische eigenschappen zou worden, moest l'Antoinette toch maar
eens gemaakt worden. Toch was haar verschijning in de lucht een
behoorlijke tegenvaller. In plaats de 'perfecte illusie van een
vliegtuig', leek de vlieger meer op een verbrande vogel. Ik moest
dus iets fout hebben gedaan.
Hoe de vlieger in de lucht te
houden
Met een wat steviger wind, is de vlieger een
snelle steiger en is het absoluut geen probleem de vlieger in de
lucht te krijgen. Maar boven maakt de vlieger een snelle draai en
komt, telkens opnieuw, nog sneller weer naar beneden. Wat te doen?
Hoewel ik er niet van hou om veranderingen aan te brengen in het
ontwerp van een historische vlieger, moest er iets
gebeuren:
Aangezien er geen ondersteuning was voor de
vleugeltips en de Antoinette door dappere flapperen probeerde
in de lucht te blijven is daar wat ondersteuning gegeven door twee
lijntjes te spannen van de tips naar de romp (fig. 1).
Hierdoor bleef de vlieger iets beter in de lucht, maar het was
niet genoeg. Na veel pogingen is er een V-stelling aangebracht door
een lijntje te spannen tussen de vleugels en eindelijk was de
Antoinette in staat om als een echte vlieger in de lucht te
blijven! Toen ook nog, na herhaaldelijk breken van de
vleugelstokken deze door iets dikkere werden vervangen bleef de
vlieger zelfs mooier in de lucht staan en kan af en toe het lijntje
dat voor de V-stelling zorgt wegblijven. Waardoor de vlieger weer
origineler wordt.
Maar toch, de vlieger is nog lang niet stabiel
genoeg en er zal zeker nog verder gezocht moeten worden naar de kleine aanpassingen die nog nodig zullen zijn om er een stabiele en betrouwbare vlieger van te maken.
(Fig.
2)
De
ratel
De gebouwde ratel (fig. 3) is geen replica, daarvoor was de informatie,
de afbeelding van het geregistreerde model onvoldoende duidelijk. Naar eigen
inzicht is toen de propeller en ratel
gebouwd.
Op dit moment is de propeller helaas
al een paar keer gebroken. Een goede les, eerst de vlieger maar
eens stabiel in de lucht houden voordat ongeduldig de propeller moet worden geprobeerd. Op
korte termijn hoop ik een goed film fragment met geluid toe te
kunnen voegen met zoals de catalogus belooft: "Een goede
imitatie van een
echt vliegtuig met de illusie van echt motor geluid". Maar vooralsnog moet het
volgende fragment voldoen. Het maakt meten duidelijk dat de afstelling
van de vlieger nog niet helemaal ok
is.
Video
fragment
(Fig.
3) (Fig.
4)
De eerste ratel (fig. 3) van triplex bleek te
zwak, op aanraden van mijn vader is de aluminium versie gemaakt (fig . 4), met
als voordeel dat deze na een crash weer recht te buigen is.
Wat dus nu al veelvuldig gebeurt is. Ook maakt de ratel een te zwak
geluid, ook hier ligt dus nog wat
werk...
(Fig.
5)
De bevestiging van de ratel is heel simpel, de latjes
passen in vier uitsparingen van de twee stokhoezen. (fig. 5, De triplex propeller ligt bij
deze foto alweer in stukken in het
gras.)
Wordt
vervolgt....
Zutphen, 29 mei 2006
Jan
Westerink
Foto's: Peer
Westerink,
JW
Link naar de catalogus uit 1908:
|