L'Antoinette

"Cerf - Volant Sportif et Scientifique"                                                  # 71  11-05-2006

(Fig. 1)

 

 

Uit de catalogus van 1908:

 

Sportieve en Wetenschappelijke Vlieger

 

DEMONTABEL

 

Model geregistreerd (in Frankrijk en buitenland)

 

De perfecte illusie van een vliegtuig. Een ratel aangedreven door een propeller aan de voorkant van de vlieger imiteert perfect het geluid van de vliegtuigmotor.

 

 

Surfend op internet vond ik ooit een kleine catalogus met de afbeelding van deze vlieger. Op de illustraties uit de catalogus ziet de vlieger er fantastisch uit. En volgens de beschrijving zou de vlieger de perfecte illusie van een vliegtuig moeten zijn.

 

Hoewel het duidelijk was dat het geen vlieger met fantastische eigenschappen zou worden, moest l'Antoinette toch maar eens gemaakt worden. Toch was haar verschijning in de lucht een behoorlijke tegenvaller. In plaats de 'perfecte illusie van een vliegtuig', leek de vlieger meer op een verbrande vogel. Ik moest dus iets fout hebben gedaan.

 

Hoe de vlieger in de lucht te houden

Met een wat steviger wind, is de vlieger een snelle steiger en is het absoluut geen probleem de vlieger in de lucht te krijgen. Maar boven maakt de vlieger een snelle draai en komt, telkens opnieuw, nog sneller weer naar beneden. Wat te doen? Hoewel ik er niet van hou om veranderingen aan te brengen in het ontwerp van een historische vlieger, moest er iets gebeuren:

 

Aangezien er geen ondersteuning was voor de vleugeltips en de Antoinette door dappere flapperen probeerde in de lucht te blijven is daar wat ondersteuning gegeven door twee lijntjes te spannen van de tips naar de romp (fig. 1). Hierdoor bleef de vlieger iets beter in de lucht, maar het was niet genoeg. Na veel pogingen is er een V-stelling aangebracht door een lijntje te spannen tussen de vleugels en eindelijk was de Antoinette in staat om als een echte vlieger in de lucht te blijven!  Toen ook nog, na herhaaldelijk breken van de vleugelstokken deze door iets dikkere werden vervangen bleef de vlieger zelfs mooier in de lucht staan en kan af en toe het lijntje dat voor de V-stelling zorgt wegblijven. Waardoor de vlieger weer origineler wordt.

 

Maar toch, de vlieger is nog lang niet stabiel genoeg en er zal zeker nog verder gezocht moeten worden naar de kleine aanpassingen die nog nodig zullen zijn om er een stabiele en betrouwbare vlieger van te maken.

 

(Fig. 2)

 

De ratel 

De gebouwde ratel (fig. 3) is geen replica, daarvoor was de informatie, de afbeelding van het geregistreerde model onvoldoende duidelijk. Naar eigen inzicht is toen de propeller en ratel gebouwd.

 

Op dit moment is de propeller helaas al een paar keer gebroken. Een goede les, eerst de vlieger maar eens stabiel in de lucht houden voordat ongeduldig de propeller moet worden geprobeerd. Op korte termijn hoop ik een goed film fragment met geluid toe te kunnen voegen met zoals de catalogus belooft: "Een goede imitatie van een echt vliegtuig met de illusie van echt motor geluid". Maar vooralsnog moet het volgende fragment voldoen. Het maakt meten duidelijk dat de afstelling van de vlieger nog niet helemaal ok is.

 

Video fragment

 

 

 

(Fig. 3)                                                                                         (Fig. 4)

 

De eerste ratel (fig. 3) van triplex bleek te zwak, op aanraden van mijn vader is de aluminium versie gemaakt (fig . 4), met als voordeel dat deze na een crash weer recht te buigen is. Wat dus nu al veelvuldig gebeurt is. Ook maakt de ratel een te zwak geluid, ook hier ligt dus nog wat werk...

 

 

(Fig. 5)

 

De bevestiging van de ratel is heel simpel, de latjes passen in vier uitsparingen van de twee stokhoezen. (fig. 5, De triplex propeller ligt bij deze foto alweer in stukken in het gras.)

 

Wordt vervolgt....

 

Zutphen, 29 mei 2006

Jan Westerink

Foto's: Peer Westerink, JW                                                  Link naar de catalogus uit 1908: 

 

terug /